Tuesday, June 3, 2008

Sesi Perkongsian Kesusasteraan di MLU/CPDD/MOE 201007 & 240408





APAKAH KAEDAH YANG UMUM DIGUNAKAN DALAM PENGAJARAN SASTERA
1. KAEDAH ANALISIS-STRUKTUR
1.1 kaitan antara unsur-unsur tema, plot, watak, bahasa, watak, perutusan, latar, sudut
pandangan dalam kesatuan sebuah karya
1.2 Induktif
1.3 guru perlu mahir- kenal semua elemen dan dapat membimbing pelajar
1.4 unsur-unsur sastera diperkenalkan dahulu dengan terperinci
1.5 cara pembelajaran-banyak dibantu oleh guru
1.6 perbincangan dgn pelajar harus tertumpu pada 'definisi' dan contoh elemen tersebut
1.7 bersifat analitikal tetapi tidak menghayati



2. MENGALAMI-MENGHAYATI
2.1 'Menikmati' dan turut 'melalui' sesutau aspek kesusasteraan yg dipelajari
2.2 guru perlu minta pandangan murid, pendapat, penilaian, kritikan
2.3 secara langsung melatih murid berdikari dan berani keluarkan pendapat
2.4 menggunakan daya imaginasi yang sepenuh
2.5 peluang yg bebas pada murid utk mengkaji, mengintepretasi, nilai hasil sastera
2.6 dapat bantu murid mengasah daya penulisan mereka
2.7 dapat terap nilai-nilai kemanusiaan & kemasyarakatan yang murni
2.8 murid akan mudah mengikuti pelajaran krn pengalaman murid yang lampau diambil kira
dan dimanfaatkan



3. KAEDAH BERFOKUS
3.1 FOKUS UTAMA
3.1.1 guru mesti kenalpasti & pilih aspek utama utk jadikan fokus utama
3.1.2 cth: aspek tema, perutusan, plot dsb
3.1.3 boleh bertukar ganti dgn fokus sampingan
3.2 FOKUS SAMPINGAN
3.2.1 membaca teks
3.2.2 deklamasi sajak
3.2.3 baca dialog dsb