Wednesday, June 4, 2008

Sesi Motivasi Pelajar O/N-Level dengan Naib Mufti Ustaz Fatris Kiayi Bakaram 17 Mei 2008








Tetamu terhormat: Anggota Parlimen GRC West Coast (Boon lay Division), Puan Ho Geok Choo.


Penceramah: Naib Mufti Ustaz Fatris Kiayi Bakaram




“Sekecil Zarah”
Karya Muhammad Khairool Haque(4M1)
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang
17 Mei 2008
Majlis Ceramah Motivasi
Boon Lay CC

‘Sinopsis’
Zarah menurut bahasa pada dasarnya adalah habuk yang paling halus ataupun atom. Sekecil zarah mengisahkan pengembaraan suci seorang hamba menuju ke sebuah Taman Abadi. Perjalanan ini bermula dengan ‘bismillahi tawakkaltu alallah’ yang bermaksud, dengan nama Allah, aku berserah sepenuhnya kepada Allah. Ini mengingatkan kita akan hakikat bahawa kita sebenarnya hanya sekecil zarah di antara segala ciptaan Yang Abadi. Dalam pengembaraan suci tersebut, sang hamba mendapati bahawa setiap apa di bumi ini bermula dengan sekecil zarah. Setiap ciptaan bermula dengan kecil seperti zarah sebelum ia membesar seperti lautan.
Setiap perasaan bermula dengan sekecil zarah sebelum ia membesar. Di samping itu, terdapat pergeseran antara naluri nafsu serakah yang bermula dengan sekecil zarah menentang dengan keimanan yang juga bermula dengan sekecil zarah. Hakikatnya semua perkara bermula dengan sekecil zarah. Namun, ia semua akan berakhir pada penghujung waktu; hari kiamat. Maka, sang hamba juga akan mati lalu menuju ke Taman Abadi seraya mengucapkan, ‘Kullu nafsin zaa iqatul maut’ yang bermaksud, setiap jiwa akan merasai kematian.
Dengan penekanan dan pengulangan terhadap perkara yang sekecil zarah dan berkembang menjadi dewasa dan ada kalanya berbahaya, pelbagai nilai kemanusiaan yang mulia akan dapat diselitkan.

1. Diyana 4. Sabrina 7. Iqbal
2. Shahirah 5. Ahmad Ghuzaili 8. Fazleen
3. Diyanah 6. Khairool Haque