Monday, September 6, 2010

Bicara Sastera (Novel) bersama Rosyam Nor - 3 Sep 2010 di BPGHS.



DEWA CINTAKU- Karya Dilla Hussein
Watak utama- Rosyam Nor
SINOPSIS

Iqbal adalah seorang lelaki yang mempunyai dua jiwa. Di sebalik penampilan elite dan berprotokol, Iqbal membendung sengsara yang ditinggalkan oleh arwah ayahnya, Hanafi. Pada usia 4 tahun, ibubapanya bercerai dan Iqbal dibawa lari oleh ayahnya. Iqbal dibesarkan dalam disiplin oleh ayah yang garang tidak bertempat. Hiburan tidak dibenarkan sama sekali dan Iqbal harus tumpukan perhatian pada akedemiknya. Iqbal tidak pernah kenali siapa darah dagingnya selain dari ayah yang dibencinya. hidup Iqbal sejak kecil, dinyamankan oleh Rohaya, majikan ayahnya. Hanafi meninggal dunia sewaktu usia Iqbal 18tahun lalu penjagaan ke atas Iqbal diambil alih oleh Rohaya yang begitu prihatin pada Iqbal sejak kecil. Iqbal sejak kecil, adalah seorang pengidap penyakit Asthma.

Iqbal dihantar belajar ke luar negeri dan sekembalinya Iqbal ke tanah air, dia menjadi pentadbir Noraya Holdings yang merupakan syarikat milik Rohaya dan suaminya Norhan.

Hari ini, pada usia 33 tahun, Iqbal begitu kukuh kehidupannya malah dengan share yang diberi oleh Rohaya dan Norhan, Iqbal sudah dikategorikan di dalam golongan orang kaya. Sejak 15 tahun yang lalu, Iqbal cuba menjejaki ibu, Mariana Anastasia Hedrick Abdullah dan kakak kandungnya Dewi yang hanya dikenali menerusi sekeping foto yang dijumpai di dalam kotak yang disimpan di dalam setor oleh arwah ayahnya. Tanpa nama penuh kakak kandung Iqbal, tentu sekali sukar untuk di kesan namun Iqbal tidak pernah berputus asa kerana mimpi-mimpi yang sama yang sering datangi tidurnya, dianggap sedang menanti untuk di selesaikan. Wajah-wajah insan di dalam foto keluarganya, adalah wajah-wajah yang muncul di dalam mimpi yang sama.

Rohaya selalu mengingatkan Iqbal untuk berumahtangga tetapi Iqbal tidak berminat kerana terlalu obsess untuk bertemu darah daging yang dicari selama ini. Takdir telah melukiskan segalanya. Iqbal menaruh hati pada June, seorang wanita berusia 37 tahun yang merupakan seorang pemuzik dan penyanyi pub.

Dalam masa yang sama, Norhan mahu menjodohkan Iqbal dengan Selena yang merupakan anak kepada arwah kawannya. Namun sikap Selena yang terlalu mengada-ngada dan suka membentak-bentak, membuat Iqbal meluat padanya.

Iqbal menghadapi masalah untuk memenangi hati June kerana wanita itu tidak perlihatkan minat padanya. Hakikatnya, June yang juga punya kesalan terhadap penceraian ibubapanya serta menjadi mangsa keadaan hingga hidup merempat sewaktu kecil dulu, masih lagi dikhianati seorang kekasih yang dinantikan kepulangannya sejak lapan tahun yang lalu.

Penyiasat persendirian temui Dewi Fatimah yang mengaku dirinya adalah kakak kandung Iqbal. Wanita berusia 37 tahun itu adalah orang susah yang datang dari Ipoh. Hidup Iqbal bahagia kerana kini dia sudah temui darah dagingnya. Fatimah meminjam wang RM40ribu dari Iqbal dengan alasan mahu bayar hutang bank ke atas tanah yang dicagarkan oleh suaminya. Apabila dapat wang tersebut,Fatimah lesap dari hidup Iqbal. Fatimah akhirnya diketahui bukan kakak kandung Iqbal menerusi nama datuk mereka yang berbeza.

Iqbal berjaya temui Fatimah di Ipoh lalu minta penjelasan. Fatimah menceritakan foto keluarga itu didapati dari seorang kanak-kanak perempuan Dewi Anastasia bt Hanafi yang diambil jadi anak angkat dalam keluarganya.

Bukti daripada penyiasat yang menyatakan June adalah Dewi yang di cari oleh Iqbal. Iqbal merasa sangat tertekan kerana wanita yang dicintainya adalah kakak kandung yang selama ini dicari. Tetapi iqbal masih tidak dapat menerima hakikat itu.

June yang sudah lapan tahun tidak bertemu ibunya Mariana, mahu Mariana ambil alih tanggungjawab June untuk menceriakan hidup Iqbal. Mariana mula di selubungi dosa-dosa lama yang dirahsiakan daripada pengetahuan semua orang.

Kehilangan Iqbal menimbulkan keributan di wad hospital. June diberitahu. Kali ini, June terpaksa pergi mencari Iqbal. June tidak mahu terjadi apa-apa pada diri Iqbal. Pihak polis juga telah dimaklumkan.

Dua jam kemudian, June tiba ditempat itu. Kereta Iqbal ada tetapi Iqbal tiada. June sebak, fikirkan Iqbal sudah terjun dari tebing itu. June kesali kekejaman hatinya yang hanya pentingkan dirinya sendiri hingga telah mengorbankan jiwa Iqbal. Iqbal bergelut dengan maut. Namun rohnya mohon untuk terus hidup agar dia dapat menatap wajah darh daging yang dicarinya selama ini. Allah maha kuasa, Iqbal terus bernyawa.


Hari untuk June berangkat ke Jakarta sudah tiba. June tidak mahu sesiapapun menghantarnya ke KLIA kerana tidak suka pada perpisahan sebegitu. Iqbal,Rohaya dan Norhan hormati permintaan June. Iqbal yang tidak dibenarkan menghantarnya walau ke kereta sekali pun.

Dua puluh minit selepas June beredar, Jasmin datang ke kondo Iqbal. Jasmin membawa sepucuk surat yang ditemui di dalam laci meja solek arwah Mariana. Dengan tulisan yang di sahkan oleh Jasmin adalah tulisan Mariana, isi kandungan surat itu menjelaskan segala perbuatan Mariana. Iqbal terlalu gembira kerana June bukan darah dagingnya dan ini melayakkan mereka untuk berumahtangga. Iqbal cuba hubungi June tetapi talian talipon June sudah tidak aktif. Iqbal bergegas pergi ke KLIA untuk mengejar June. Iqbal menempah tiket untuk esok namun jiwanya telah luruh kerana setibanya June diJakarta, June akan menandatangani kontrak kerjayanya dan untuk mereka bersatu entahkan bila atau mungkin June akan bertemu dengan pemuzik hebat di luar sana sebagai penggantinya.

Iqbal memandu pulang dalam lemah namun berdoa agar Tuhan kembalikan June kepadanya. Tiba-tiba kenderaan June memotong perjalanan kereta Iqbal. Iqbal menyangka Ayim yang memandu, membawa pulang kereta June. Iqbal tidak ada mood untuk bebicara. Tiba-tiba tangan wanita yang memakai cincin berlian yang berkilau, keluar dari tingkap kereta, mahukan Iqbal berhenti ke tepi. Iqbal bahagia kerana June ada di depannya.

Iqbal dihadirkan kepada June untuk membayar segala keperihan yang berpunca dari Mariana, ibu kandung yang tak pernah dikenali oleh Iqbal. Kesengsaraan hidup Iqbal dan June dibayar oleh sebuah keajaiban yang telah diturunkan buat mereka..

TAMAT.