Tuesday, August 7, 2007

Esei

Bahagian B

6. Berdasarkan novel “Subuh Hilang Senja”, terangkan empat pengajaran yang boleh dijadikan iktibar oleh masyarakat. Berikan juga contoh-contoh yang sesuai untuk menyokong jawapan kamu. (20 markah)

(GCE O-Level 2006)________

Novel “Subuh Hilang Senja”, yang ditulis oleh Suratman Markasan, merupakan sebuah buku yang penuh dengan pengajaran. Dari setiap sudut dalam cerita ini, pasti ada sahaja pengajaran yang ingin disampaikan oleh Encik Suratman.

Pengajaran pertama yang terdapat dalam novel ini adalah sikap hormat terhadap orang-orang miskin. Encik Suratman mahu menyampaikan bahawa kita tidak harus pandang rendah terhadap mereka. Ini kerana orang-orang miskin terbukti berkeupayaan untuk belajar sehingga ke maktab rendah elite. Ini telah dibuktikan dalam cerita ini. Sebagai contoh, Subuh, seorang anak Melayu yang miskin, mampu pergi ke Raffles Institution lalu ke maktab rendah elite. Ini kerana dia hidup berdikari dan mempunyai disiplin ketika belajar. Walaupun Subuh miskin dan bapanya tidak memberinya wang untuk keperluannya, dia mampu mencari rezeki sendiri kerana mempunyai inisiatif. Subuh dikatakan seorang yang pandai kerana berjaya masuk ke maktab rendah elite. Dalam cerita “Subuh Hilang Senja” ini, Subuh merupakan watak Melayu yang ideal. Jadi, di sini, kita diingatkan supaya tidak berpandang rendah terhadap orang-orang miskin kerana mereka pun ada nilai dalam diri mereka.

Pengajaran seterusnya pula memberitahu kita tentang soal agama. Melalui watak Subuh, Encik Suratman hendak menasihati kita, pembaca novelnya, bahawasanya kita tidak harus tinggalkan solat. Solat merupakan tiang Islam. Ianya wajib untuk dilakukan oleh semua orang-orang Islam. Pengajaran ini disampaikan daripada watak Subuh. Sebagai seorang yang berpegang kepada agama, Subuh menasihati Senja, yang jarang bersolat untuk ingat kepada Tuhan. Encik Suratman pun hendak mengingatkan para pembaca untuk membuka mata dan sedar bahawa satu hari nanti, kita akan menemui maut walau apa jua. Ini disampaikan melalui watak Tan Peng Yeo alias Senja. Apabila berada di tanah perkuburan setelah menziarahi kubur Subuh, sedang mereka hendak pulang ke rumah, Senja pernah berbisik dalam hatinya “satu hari nanti, aku akan berada di bawah juga seperti kau, Subuh!”. Ini menunjukkan bahawa Encik Suratman mahu menyedari para pembaca bahawa kita akan menemui maut jua pada satu hari. Maka itulah, penting bagi kita untuk mengingati kepada Tuhan pada setiap masa.

Selain dari soal keagamaan, cerita ini juga mengetengahkan sifat berdikari dalam seseorang itu. Encik Suratman ingin menasihati para pembaca agar tidak selalu mengharapkan sesuatu daripada seseorang itu. Misalnya, kita tidak harus mengharap untuk diberikan sesuap nasi oleh ibu kita. Kita bolehlah mencari rezeki sediri walaupun tidak berbekalan apa-apa. Ini dapat dilihat daripada watak Subuh Bin Mahmood. Subuh, sebagai watak pelajar Melayu yang ideal, tidak bergantung harapan terhadap ibu bapanya untuk wang. Malah, dia sungguh berdikari dalam mencari rezeki sendiri dengan bekerja di Pusat Makanan Haw Par. Pengajaran di sini ialah untuk memupuk sifat berdikari dalam diri kita supaya kita akan terbiasa dengan sifat berdikari. Walaupun Subuh mempunyai banyak tanggungjawab sebagai seorang pelajar, dia tetap berdikari. Biasanya, orang yang berdikari itulah yang berjaya dalam hidup mereka. Sebagai contoh, kita lihat pada Subuh. Sungguhpun Subuh miskin, dia berjaya pergi ke maktab rendah elite. Ini kerana dia berdikari dalam soal pelajaran, kerja dan keluarga. Secara keseluruhan, Subuhlah yang telah menunjukkan kita contoh baik pada erti ‘berdikari’.

Seterusnya, pengajaran yang hendak disampaikan oleh penulis ialah kita tidak harus menilai seseorang itu daripada penampilannya. Ini kerana penampilan yang kurang bagus tidak bermakna bahawa seseorang itu baik dan penampilan yang amat bagus itu tidak semestinya bermakna bahawa orang itu jahat. Sebagai contoh, Mr Rodrigues adalah seorang serani. Kebanyakan serani sejagat adalah tampan dan kacak. Walaupun dia tampan dan kacak sehinggakan Cikgu Roziah terpikat kepadanya, dia tidak berperangai baik. Ini boleh didapati dalam perbualan atau dialog antara Senja, Bujang dan Salih yang mengatakan bahawa Mr Rodrigues tidak bersikap adil kerana selalu menghukum mereka akibat fitnah dan kesalahan yang kecil. Dia suka mencari pasal dari murid-muridnya. Mr Rodrigues juga bersikap stereotype. Selain dari itu, dia dikatakan seorang yang memihak kepada bangsa yang berkulit putih sahaja. Dalam istilah Inggeris, dia akan dikatakan sebagai seorang yang ‘racist’. Dia suka tuduh-menuduh dan memfitnah keempat-empat rakan ini. Maka itulah, dari contoh ini, kita mendapat tahu bahawa rupa luaran seseorang itu tidak melambangkan watak sebenar orang itu. Yang tampan tidak kelihatan buruknya, yang kurang tidak kelihatan baiknya.

Atiqah Sarkawai
3M1
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang.
Berdasarkan novel "Subuh hilang Senja", pertama sekali saya telah mempelajari bahawa kita tidak haruslah cuba untuk mengaibkan seseorang itu walaupun orang itu membenci kita lantas membuatkan kita kadang-kala benci padanya. Ini kerana setiap manusia harus mempelajari untuk memaafkan sikap seseorang itu walaupun kita berasa sungguh marah dengan sikapnya pada kita. Ini juga bermakna saling bermaaf-maafan sesama manusia. Kita juga haruslah memelihara keaibaan seseornag itu kerana setiap manusia mempunyai maruah.

Seperti apa yang dilakukan Subuh di dalam novel itu. Walaupun sudah beberapa kali Mr Rodrigures menghukum Subuh dan teman-temannya tanpa bukti yang kukuh dan atas kesalahan yang tidak pernah mereka lakukan. Contohnya Subuh dan teman-temannya pernah dihukum rotan didepan sekolah mereka kerana kerap tidak menghadiri latihan bola sepak kerana Subuh harus bekerja untuk mendapatkan wang bagi membayar perbelanjaan sekolahnya. Walau bagaimanapun, Subuh telah memberitahu Senja agar dia bersama Salih dan Bujang tidak akan memberitahu sesiapa sahaja siapa pasangan yang mereka lihat sedang bercumbuan di Science Park sewaktu terjadinya kejadian rompakan di situ dimana Subuh telah ditikam oleh seorang perompak semasa ingin menyelamatkan Mr Rodrigues dan Cikgu Roziah daripada dirompak. Senja, Bujang dan Salih pula taat pada janji mereka iaitu tidak membocorkan rahsia tersebut kepada sesiapa walaupun mereka, terutama sekali Salih, ada menyimpan dendam kepada Mr Rodrigues. Walaupun Subuh dan teman-temannya telah beberapa kali teraniaya oleh Mr Rodrigues, mereka sanggup menyimpan dendam mereka semata-mata untuk menutup keaiban Mr Rodrigues yang mempunyai hubungan sulit dengan Cikgu Roziah.

Pengajaran kedua yang saya perolehi daripada novel ini ialah jangan memandang rendah pada orang-orang miskin ataupun orang-orang yang berasal daripada pulau. Walaupun mereka tidak mempunyai kekayaan ataupun perolehi reputasi yang tinggi, mereka masih mempunyai kabijaksanaan dan juga harus sentiasa dihornati oleh kerana sifat-sifat mereka yang harus dipuji. Dengan kebijaksanaan mereka, ada di antara mereka yang mampu belajar di maktab rendah walaupun yurannya agak mahal dan mereka mungkin juga dapat ke menara gading dan berjaya di masa hadapan. Perangai mereka juga adakalanya lebih mulia berbanding orang-orang yang kaya dan berasal daripada bandar.

Seperti di dalam novel ini, walaupun Subuh, Senja dan Bujang berasal daripada pulau dan miskin, mereka mampu belajar hingga ke maktab rendah dan ingin meneruskan pelajaran mereka hingga ke menara gading. Subuh juga terpaksa bekerja bertungkus-lumus setiap kali hanya untuk membayar yuran demi untuk belajar di maktab rendah. Ini menunjukkan betapa gigih dan serius mereka dalam mencapai cita-cita mereka. Walaupun sering kali mereka dihukum oleh guru-guru mereka atas kesalahan yang tidak mereka lakukan, mereka masih berkelakuan baik di sekolah dan masih menghormati guru-guru mereka. Malah, mereka juga sanggup menolong guru mereka yang mereka kurang suka, Mr Rodrigues untuk menutup hubungan sulitnya dangan Cikgu Roziah agar mereka tidak akan mandapat malu. Ini jelas menunjukkan sifat mulia yang telah terdapat pada anak-anak yang miskin dan berasal daripada pulau ini.

Daripada novel ini juga, saya dapat mempelajari erti sebenar persahabatan. Persahabatan yang sebenar ialah teman-teman yang sanggup harungi segala suka dan duka bersama , setia pada diri masing-masing dan tidak mengkhianati diri teman-teman sendiri serta berpengang teguh dengan segala janji-janji yang telah terikat. Teman-teman yang tulus juga menasihati diri kita agar kita dapat menjadi seseorang yang lebih baik.

Menerusi novel ini, persahabatan antara empat sekawan ini iaitu Subuh, Senja, Bujang dan Salih amat tulus dan ikhlas. Sewaktu mereka dihukum rotan atas kesalahan tidak setia pada Maktab Rendah mereka, mereka mengharungi hukuman itu bersama. Walaupun Salih telah banyak kali diberi amaran oleh ibubapanya agar tidak bergaul dengan Subuh, Senja dan Bujang kerana mereka berasal daripada pulau dan miskin, Salih ingkar dengan amaran itu kerana dia sendiri tahu bahawa teman-temannya itu adalah teman-teman sejati yang mempunyai nilai-nilai murni yang harus dicontohi oleh orang lain walaupun mereka bertiga miskin dan berasal daripada pulau. Senja, Bujang dan Salih juga memegang teguh dengan janji Subuh supaya tidak memberitahu sesiapa pun siapa pasangan yang mereka lihat bermesraan sewaktu kejadain rompakkan itu berlaku. Walaupun mereka benci dengan Mr Rodrigues, mereka tidak sanggup ingkar pada janji yang telah mereka buat dengan Subuh. Persahabatan anatara Subuh dan Senja juga amat teguh dan sukar untuk dipisahkan. Subuh sering meluahkan perasaan dan mendapatkan nasihat daripada Senja apabila dia bertengkar dengan ibu tirinya di rumah manakala Senja pula mendapatkan nasihat daripada Senja dalam menjadi seorang umat Islam yang baik setelah memeluk agama itu. Semua ini dapat menunjukkan dengan jelas persahabatan yang tulus dan ikhlas daripada empat sekawan ini yang harus dicontoh orang lain.

Akhir sekali, saya mempelajari agar tidak memihak pada orang-orang yang sebangsa dan mempunyai kulit yang sama dangan kita. Kita yang hidup dalam masyarakat yang berbilang bangsa haruslah sentiasa bergaul dengan orang-orang daripada bangsa lain, bukan hanya dengan orang-orang sekaum kita sahaja. Tidak semestinya orang yang mempunyai bangsa yang sama dengan kita yang harus kita percayai dan bukan orang-orang daripada kaum lain kerana kepercayaan itu hanya dapat dinilai menerusi sifat orang itu sendiri bukan menerusi bangsa ataupun kulitnya. Tidak semestinya juga kita tidak boleh berkawan rapat dengan orang-orang yang bukan sama bangsa dengan kita dan juga menolong mereka sewaktu mereka di dalam kesusahan kerana pertolongan dan persahabatan itu adalah sesuatu yang harus dilakukan dengan ikhlas tanpa melihat pada bangsa seseorang itu.

Di dalam novel ini, walaupun Subuh dan Senja berlainan bangsa di mana Subuh berbangsa Cina dan Subuh pula berbangsa Melayu, ini tidak menghalang mereka daripada berkawan dengan mesra. Malah Senja juga terpengaruh dengan sifat-sifat seorang anak Melayu kerana telah bergaul dengan orang-orang berbangsa Melayu sejak dia kecil lagi sehingga dia tergerak hati untuk memeluk agama itu. Ayah Senja juga, Mr. Tan Peng San
telah memberi sedikit wang kepada ayah Subuh, Pak Mahmud untuk meringankan bil-bil hospital Subuh.Ini juga kerana Mr. Tan Peng San ingin membalas balik budi ayah Pak Mahmud yang membenarkan dia untuk membuka sebuah kedai sewaktu mereka tinggal di pulau dahulu membuatkan kehidupan dia lebih senang kini. Guru-guru di sekolah juga tidak kisah dengan siapa mereka bergaul dan berbincang mengenai isu semasa. Cikgu Saerah , Cikgu Hatta, Mr. Balasundram dan guru-guru yang lain sangat mesra di kerja dan mereka jarang sekali bertengkar walaupun mereka berlainan bangsa. Walaupun dahulu Mr Rodrigues dan Mrs. Teo Lam Tay sering memencilkan orang-orang yang tidak sebangsa dengan mereka dan tidak mahu mempercayai orang-orang sebegitu, mereka akhirnya salah setelah melihat berapa teguhnya Subuh dan kawan-kawannya berpegang pada janji mereka agar tidak membocorkan rahsia hubungan sulit Mr Rodrigues dengan Cikgu Roziah. Dengan kesemua contoh-contoh ini dapatlah kita mempelajari agar bersikap adil dengan semua bangsa.

Nabilah Bte Mohd Rashid (14)
3M1
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang

Pertama, masyarakat harus menerima hakikat bahawa setiap manusia itu tidak sempurna dan membuat kesilapan tidak kira kedudukan mereka sama ada seorang guru, ahli politik, peguam dan lain-lain. Di dalam novel ini, guru-guru banyak membuat kesilapan.

Antaranya ialah kejadian Cikgu Roziah, yang sudah berkahwin dengan Cikgu Hussin, dan Cikgu Rodriguez, yang sudah beristeri, melakukan perzinaan di dalam kereta tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. Walaupun mereka sudah berkahwin, mereka tetap melakukan perkara yang terkutuk itu. Ini jelas menunjukkan bahawa guru-guru tidak lepas daripada melakukan kesilapan tidak kira besar atau kecil. Begitu juga dengan orang-orang lain yang berkedudukan lebih tinggi.

Selain daripada itu, dapat dilihat juga Mrs Teo sanggup mengggadaikan nilai kemanusiaan demi menjaga nama baik Martab Rendah Elite. Ini berbeza sekali dengan fungsi pendidikan yang sebernanya iaitu menyematkan nilai murni ke dalam diri murid-murid agar dapat menjadi orang yang berguna. Mrs Teo tidak melakukan sendiri perkara yang seharusnya Martab Rendah Elite sampaikan kepada muridnya. Malah, dia membiarkan nilai kemanusiaan dijajah status sekolah. Maka, sekali lagi ini menjelaskan bahawa setiap manusia tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan.

Kedua, Subuh, Senja dan Bujang dapat dijadikan iktibar kepada masyarakat kerana kemiskinan dan latar belakang mereka tidak menjejas cita-cita mereka iaitu untuk belajar sampai ke peringkat universiti. Malah, mereka hanya selangkah sahaja daripada mencapai matlamat tersebut.

Walaupun Senja, Subuh dan Bujang datang daripada kampung seking dan kehidupan mereka miskin, mereka berjaya masuk ke Institusi Raffles dan seterusnya ke Martab Rendah Elite yang merupakan martab yang baik. Ia jelas menunjukkan bahawa mereka dapat belajar dengan baik walaupun tidak mempunyai wang yang cukup.

Subuh pula terpaksa menghadapi dugaan yang lebih besar iaitu menuruti segala perintah ibu tirinya yang memang tidak berperi kemanusiaan. Di samping itu, dia juga terpaksa bekerja demi menampung persekolahannya memandangkan ayahnya tidak pernah memberinya wang. Ini jelas menunjukkan bahawa walaupun terpaksa menghadapi kesempitan wang dan juga masa, mereka tetap boleh belajar kerana otak mereka yang berfungsi dalam pembelanjaran. Bukan wang mereka. Mereka berjaya ke martab rendah yang baik sekali walaupun datang daripada pulau.

Ketiga, orang yang membuat kesilapan tidak akan terlepas daripada kesan akibatnya yang lebih besar dan rentetan masalah lain. Orang yang membuat satu perbuatan yang terlaknat tidak akan terdiam sahaja. Manusia-manusia lain akan terus mengawasi pergerakan mereka.

Cikgu Roziah dan Mr Rodriguez telah melakukan satu perkara yang dilaknat di dalam kereta. Subuh dan rakan-rakannya akhirnya mengetahu mengenai perbuatan mereka dan mereka sehinggakan Subuh terpaksa dirawat di hospital dan kemuannya meninggalkan dunia.

Walaupun hanya Cikgu Roziah dan Mr Rodriguez yang melakukan kegiatan mereka, ia akan menyebabkan satu masalah yang lebih besar. Di dalam novel ini, perbuatan mereka telah mengancam nama baik Martab Rendah Elite kerana Subuh dan rakannya akhirnya tahu akan perbuatan mereka, menyebabkan pengetua martab berasa gusar. Ia juga telah melibatkan nyawa Subuh.

Akhir sekali, ialah untuk tidak memberitahu akan aib orang. Di dalam novel ini, perbuatan Mr Rodriguez dan Cikgu Roziah tidak disampaikan kepada orang lain. Ini jelas menunjukkan bahawa mereka tidak memberitahu poilis akan aib guru mereka walaupun guru itu tidak rapat dengan diri saya.

Walaupun mereka telah disoal inspektor polis, mereka tetap seperti releks. Semuanya tidak memberitahu akan tempat yang harus kita tuju. Alasan mereka adalah untuk menjaga nama masyarat dan nama sekolah.

Ini jelas menunjukkan bahawa mereka tidak menjatuhkan aib guru-guru mereka dan dapat dijadikan iktibar kepada remaja-remaja yang senang marah.


Muhammad Khairool Haque Bin Abdul Kadir
3M1
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang