Sunday, September 13, 2009

BICARA SASTERA- bersama sasterawan Suratman Markasan mengupas novel: Subuh Hilang Senja (15 Ogos 2009)




Unit Bahasa Melayu & Kesusasteraan Melayu
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang
Bicara Sastera, 15 Ogos 2009.

SUBUH HILANG SENJA
Suratman Markasan

1 Tulisan Kreatif Memerlukan Tiga Unsur

Tulisan fiksyen baik prosa seperti cerpen atau novel mahupun puisi memerluka tiga unsur. Pertama fakta, kedua imaginasi dan ketiga fikiran atau mesej. Tulisan fiksyen yang hanya mengandungi fakta sahaja, bukanlah tulisan fiksyen, melainkan adalah berita sahaja. Misalnya seperti wartawan memberitakan tentang satu kejadian pelanggaran atau kisah perompakan yang terdapat di dalam suratkhabar. Akan tetapi apabila fakta tersebut ditambah dengan imaginasi penulis, barulah tulisan itu menjadi sebuah fiksyen. Akan tetapi untuk menjadikan tulisan fiiksyen tersebut menjadi bermutu atau da kualitinya, haruslah pula ditambah dengan fikiran atau maksud penulis.
Sedangkan fakta mengenai sesebuah tulisan fiksyen itu, mengandungi tiga latar belakang. Pertama latar belakang tempat. Tempat adalah lokasi di mana tulisan fiksyen atau cerita itu terjadi. Kedua latar belakang masa adalah mengenai bilakah terjadinya fiksyen atau cerita tersebut dan akhir sekali latar belakang suasana adalah yang mengenai apakah hal-hal fakta yang terjadi pada masa itu diceritakan.

2. Latarbelakang Subuh Hilang Senja (SHS)
Mari kami bawa anda satu-persatu mengenai tiga latar belakang tadi, iaitu tempat terjadinya, bilakah terjadinya dan apakah latar belakang suasana Singapura, khususnya mengenai masyarakat Melayunya dalam novel kami ‘Subuh Hilang Senja’

2.1 Latarbelakang tempat
Latarbelakang SHS, adalah di Singapura dan tempat-tempat khusus terjadinya yang kami pakai adalah di lapan lokasi; yaitu di Hospital NUS, di depan Haw Par Garden, di Science Park, di Masjid Darussalam, di flat West Cost Road, di Maktab Bebas Elite, di bawah lelapang flat Pak Mahmud dan di kuburan Pusara Aman.

CONTOHAN SOALAN:

Soalan SHS kertas Peringkat ‘O’ tahun 2006

Berdasarkan novel ‘Subuh Hilang Senja’, terangkan empat pengajaran yang boleh dijadikan iktibar oleh masyarakat. Berikan juga contoh-contoh yang sesuai untuk menyokong jawapan kamu.

Contoh jawapannya kira-kira begini:

Dalam novel SHS, memang terdapat banyak pengajaran yang boleh dijadikan iktibar bagi masyarakat.
1) Watak Subuh, merupakan seorang pelajar yang membawakan watak bermotif Islam. Dia telah disebat oleh Mr. Rodrigues bersama teman-temannya, di hadapan khalayak pelajar, kerana dia tidak datang berlatih bermain boleh bagi kolejnya. Perbuatan dia tidak datang berlatih, ada beberapa sebab peribadinya. Pertama, dia tidak punya tambang. Kedua, dia terpaksa mencari duit dengan mencuci pinggang-mangkuk di gerai makanan. Bagaimanapun, Subuh tidak mempunyai rasa dendam kepada Mr. Rodrigues, sehingga dia meminta Senja dan kawan-kawannya, jangan memberitahu sesiapapun, bahawa pasangan muda-mudi yang diselamatkan dari dirompak itu, adalah Mr. Rodrigues dengan Cikgu Roziah, isteri Mr. Husin, guru PE, di maktab mereka.
2) Ketika di dalam bas mayat, untuk mengkebumikan Subuh. Senja teringat akan watak Subuh, yang tidak suka menceritakan tentang keburukan orang lain. Walaupun watak itu, orang yang menjatuhkan hukum sebat di khalayak pelajar kolejnya. Senja mengangapnya sebagai orang berwatak ‘malaikat’. Biarlah dia tuduh aku begitu, tapi Tuhan tahu aku tidak buat begitu.
3) Watak Cikgu Saerah guru kelas, guru bahasanya dan guru dicipline, dapat dijadikan contoh guru yang baik dan bertanggungjawab, kerana dia sentiasa membela Subuh dan pelajar-pelajar lain yang mendapat layanan tidak adil dari maktab bebas elit. Selain itu, dia juga membayarkan yuran kolej dan bayaran peperiksaan bagi Subuh, kerana dia tahu Subuh pelajar susah yang perlu dibantu.
4) Gambaran guru-guru Melayu yang mengajar di Maktab Bebas Elit, seperti Cikgu Yaakub, Mr. Gazali dan Mr. Husin yang tidak menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan antara keluarga di rumah, disinggung oleh Cikgu Saerah dan Mr. Hatta. Mereka memberikan alasan, walaupun guru-guru Melayu itu hendak menguatkan pelajaran bahasa Inggeris bagi anak-anak mereka, tetapi hendaknya janganlah mengabaikan langsung bahasa Melayu mereka.

Soalan Kertas Peringkat ‘O’ Tahun 2007

“Kau orang semua berjanji tau.... apa yang aku ceritakan tadi, peristiwa yang terjadi mengenai Subuh di Science Park tadi, mesti dirahsiakan. Itu permintaan Subuh.” (Halaman 23, edisi baru, 2008)
a) (i) Siapakah yang dimaksudkan dengan ‘Kau orang’ dan ‘aku’ dalam tukilan
di atas (2 markah)
(ii) Bilakah dan di manakah kata-kata di atas dilafaskan (2 markah)
b) Terangkan ‘peristiwa yang terjadi’ di Science Park. (8 markah)
c) Jelaskan empat sifat terpuji yang ada pada diri Subuh. (8 markah)

Contoh jawapannya kira-kira begini:

(a) (i) Yang dimaksudkan ‘Kau orang’ itu yalah Bujang dan Salih. Dan yang di-
maksudkan ‘aku’ yalah Senja (Tan Peng Yoe).
(ii) Percakapan tersebut dilafazkan oleh Senja di Science Park pada hari Sabtu
malam Minggu.

(b) Peristiwa itu terjadi, ketika Subuh dan teman-temannya Senja, Bujang dan
Salih setelah mereka mengulang-kaji pelajaran ekonomi, tiba-tiba mereka
ternampak sebuah kereta yang baru tiba, berhenti di belakang sebuah kereta
yang telah sedia ada di situ. Dari kereta yang baru tiba, mereka nampak se-
pasang manusia keluar dari kereta tersebut sambil berpelukan dan berulang-
alik di sebelah kereta yang sedia ada di situ. Selepas itu yang lelaki pergi ke
kanan kereta dan yang perempuan ke kiri kereta. Ketika itu Subuh mengajak
teman-teman bergerak ke arah meeka untuk mengetahui apa yang akan dilaku-
kan oleh mereka. Subuh dan Senja bergerak ke arah kanan dan dua orang
temannya bergerak ke arah kiri. Ketika itu pula, seorang yang berada di dalam
kereta yang dipandu oleh belia-belia itu menyorotkan lampu keretanya. Ketika
itulah terjadi pergelutan antara Subuh dan belia lelaki itu. Waktu itulah Subuh
ditikam oleh belia itu. Akhirnya kedua-dua kereta itu pun lesap hilang, tinggal
Subuh yang dipangku Senja berlumuan darah. Sedang Bujang dan Salih me-
Nelfon ambulance. (rujukan hal. 16)

(c) Empat sifat terpuji bagi Subuh; pertama suka dan sentiasa menolong orang.
(i) Menyelamatkan Senja yang berada di dalam keadaan kejang kaki, apa-
bila mereka sedang berenang-renang semasa di Pulau Seking dahulu.
(rujukan hal.40)

(ii) Menutup rahsia keburukan Mr Rodrigues dan Cikgu Roziah (isteri Mr
Husin) yang berada di dalam sebuah kereta di Science Park, ketika ter-
jadi dan teman-temannya hendak menyelamatkan Mr Rodriguies dan
Cikgu Roziah di serang perompak. (rujukan hal. 15-16)
(iii) Walaupun dia diusir oleh bapa dan ibu tirinya, kerana peristiwa ibu-
tirinya mengatakan Subuh anak jalanan, dia menyuruh ibu tirinya
jangan cakap sembarangan. Dia lebih suka di surau daripada pergi
ke rumah saudara-mara atau teman-temannya. (rujukan hal.58)
(iv) Tidak suka menceritakan tentng keburukan orang lain. Ketika kawan-
kawannya atau orang lain menceritakan tentang keburukan orang
lain, dia diam tidak menambah atau mengurangi cerita tersebut.
(rujukan hal.194)

Soalan Kertas Peringkat ‘O’ Tahun 2008

(a) Insan yang berprinsip tidak mudah dikaburi wang ringgit. Buktikan ketetapan pernyataan ini berdasarkan watak Senja dalam novel ‘Subuh Hilang Senja’ karya Suratman Markasan (8 markah)

(b) Peristiwa Subuh ditikam memperilhatkan sifat kepura-puraan Mr Rodrigues. Buktikan pernyataan tersebut. (12 markah)

Contoh jawabannya kira-kira begini:

(a) Memang benar bahawa Senja berpendirian menutup rahsia perhubungan Mr Rodrigue dan Cikgu Roziah, bukan mahu mendapatkan balasan apa-apa. Dia ikhlas kerana itulah permintaan daripada temannya Subuh, supaya menutu rahsia itu. Senja tidak mudah dikaburi dengan wang $100/- daripada Mr Rodrigues, terbukti dia meminta kepada teman-temannya Bujang dan Salih supaya memulangkan wang itu kepada Mr Rodrigues, kerana jika dia menerimanya, satu hari nanti seluruh Maktab Elite akan mengetahui bahawa mereka menutup rashsia itu, kerana wang &100/- (rujukan hal.68-69 & 106-107).

(b) Memang dapat dinyatakan bahawa Mr Rodrigues, seorang yang berperwatakan suka berpura-pura. Pertama, ketika dia mengetahui daripada Senja bahawa Subuhlah yang meminta dia dan teman-temannya jangan memberitahu sesiapapun akan rahsia perhubungan antara Mr Rodrigues dengan Cikgu Roziah. Dia hanya mengatakan: “Oh Thank God!” dan menyatakan dia menziarahi Subuh dua kali; sekali pagi dan sekali petang. (rujukan hal.68-69). Kedua, ketika dia berbincang dengan Mrs Teo bahawa Subuhlah pelajar yang meminta rakan-rakannya menutup rahsia perhubungannya dengn Cikgu Roziah. Ketika itu dia Mrs Teo sedar bahawa Subuhlah pelajar yang baik, tetapi sekadar itu sahaja, mereka tidak membuat pertanyaan kepada umum tentang kebaikan Subuh. (rujukan hal.128-129) Mr Rodrigues juga tahu, bahawa Bujang yang dipecat daripada NCC itu tidak pendendam, dan benar kata Cikgu Saerah bahawa bukan Bujang yang menggaris keretanya. Begitu pun baiknya watak Bujang, tidak juga diumumkan kepada umum akan kebaikan Bujang. Hal-hal inilah yang dapat dibuktikan bahawa Mr Rodrigues itu, memang tepat dikatakan manusia yang bersifat manusia yang suka berpura-pura. (Rujukan hal.129-130)


Selain itu, soalan mengenai novel SHS, boleh juga ditanyakan:

a) Apakah motif atau maksud yang ingin disampaikan oleh penulis di dalam novelnya Subuh Hilang Senja? Jelaskan.

Sebelum menjawab apapun soalan dalam apapun pelajaran, pelajar-pelajar haruslah fahamkan: Pertama, pelajar-pelajar harus faham betul-betul apakah maksud atau kehendak soalan tersebut. Kedua, sampai sejauh manakah batas yang dikehendaki.

Maksud atau kehendak soalan di atas, pelajar-pelajar diminta menjelaskan ‘apakah motif atau maksud’ yang ingin disampaikan di dalam novel tersebut. Sebelum menjawab, yang perlu diketahui oleh pelajar, jika soalan tersebut merupakan soalan yang markah penuhnya 20 markah, ertinya jawapannya harus lengkap. Sebaliknya, jika soalan tersebut merupakan soalan pecahan, yang barangkali jumlah markahnya cuma 10 markah, barangkali tidak perlu lengkap dan keseluruhannya. ‘Maksud’ di dalam pengertian di sini, boleh jadi: Apa yang kira-kira penulis hendak sampaikan kepada pembaca-pembacanya? Bagi saya sebagai penulis, yang utama saya ingin pembaca memikirkan ‘fikiran-fikiran’ yang saya sodorkan melalui watak-watak di dalam novel tersebut. Pertama: Ketidakadilan dan kedua ketidakjujuran, menjadi perkara-perkara penting, yang harus disampaikan dan difikirkan oleh pembaca-pembaca.

Misalnya tentang ketidakadilan, saya gambarkan melalui watak utama yang berkuasa di dalam institusi ‘maktab’ dipegang oleh Mr Rodrigues (vp) dan Mrs Teo Lam Tay(p). Apabila Bujang dituduh mencuri di RI, Mr. Rodrigues, tidak mahu menyiasat, walaupun Cikgu Saerah meminta perkara itu disiasat. Lalu Bujang dijatuhi hukuman, turun pangkat menjadi last-copral. Kemudian apabila Bujang menulis surat untuk berhenti dari army cadet, dia dipecat. Demikian pula, ketika Subuh dan KK-nya tidak datang berlatih bolasepak, dengan tidak menyiasat sebab-sebab Subuh dan kk-nya tidak datang, lalu mereka mengambil tindakan untuk dibincangkan oleh Jawatankuasa Tata-tertip Maktab, yang terdiri dari Ketua-ketua muird dan guru-guru. Akhirnya undi diambil dengan 5 bersalah dan 5 tidak bersalah, dan Mr Rodregues sebagai Pengerusi Jawatankuasa, menggunakan undi vetonya, bahawa mereka bersalah. Ketidakadilannya di sini, terletak kepada nasib ‘Bujang’ dalam kesnya yang dikatakan ‘mencuri’ tetapi guru di RI sendiri, tidak menuduhnya mencuri. Cikgu Saerah sebagai guru bahasanya dan guru kelasnya menjamin bahawa Bujang pelajar baik. Oleh itu perlulah disiasat, tetapi ‘mahkamah’ yang mengadilinya tidak mahu mendengar orang yang dituduh itu membela dirinya. Jadi di mana keadilannya?... Demikian pula mengenai kes ‘Subuh’. Walaupun memang dari segi peraturan Maktab, bahawa keutamaan haruslah ‘Maktab’ diutamakan, tetapi dari segi keadilan, perlu juga Jawatankuasa Tata-tertip, mengetahui apakah sebab-sebabnya Subuh dan kk-nya tidak datang berlatih?.. Samalah juga, pertanyaannya: Keadilannya di mana?

Mengenai ketidakjujuran yang ingin saya sampaikan kepada pembaca, saya lontarkan melalui watak-watak Mr. Rodrigues (vp), Mrs Teo Lam Tay (p) dan Mr. Gazali (math teacher). Setelah Mr. Rodrigues mengetahui melalui Tan Peng Yeo alias Senja, bahawa Subuhlah yang meminta Senja dan KK-nya, supaya menutup rahsia perbuatan tidak bermoralnya dia dengan Cikgu Roziah berada di sebuah kereta di Science Park daripada diketahui umum, dia masih berpura-pura tidak bersalah. Demikian juga, setelah akhirnya dia mengetahui bahawa Bujang tidak mencuri di RI dan Bujang juga tidak menggaris keretanya, Mr. Rodrigues tidak juga mahu mengakui kesilapannya. Dari segi ketidakjujuran dan ketidakadilan yang dilakukan oleh Mr. Rodrigues, Mrs Teo Lam Tay sebagai ketua di institusi ‘Maktab Bebas Elit’ ini pula, bersubhat menyebelahi penolognya. Jadi nasib orang bawah, yang tak berkuasa seperti ‘Subuh’ dan ‘Bujang’ sampai bila pun tidak akan ada orang yang membelanya.

b) Selain fikiran-fikiran utama yang menjadi matlamat kami (penulis), ada fikiran-fikiran lain (sampingan) yang ingin kami sampaikan kepada pembaca melalui watak-watak di dalam novel SHS juga. Misalnya watak guru-guru, Mr. Rodrigues dan Cikgu Roziah yang tidak bermoral, berdua-duaan di satu kereta dan berada di Science Park pada malam hari. Watak Cikgu Yaakub yang mementingkan diri sendiri; demi wang dia berkerja sebaliknya tanpa wang, dia tidak bekerja. Demikian pula, watak-watak Cikgu Yaakub, Mr. Gazali dan Mr. Husin yang mementingkan dan mengutamakan pelajaran bahasa Inggeris daripada bahasa Melayu bagi anak-anak mereka, sehingga bahasa Melayu tidak menjadi bahasa pengantar langsung di kalangan keluarga mereka di rumah.

c) Kami kira jelaslah bahawa fikiran-fikiran yang ingin disampaikan oleh seseroang penuls di dalam tulisan fiksyennya (baik yang bersifat utama mahupun yang hanya sampingan adalah maksud yang ingin disampaikannya juga).

d) Menurut kami, yang boleh dianggap sebagai pengajaran adalah perkara-perkara sampingan, yang lebih merupakan ditujukan kepada watak-watak individu. Sebaliknya, yang merupakan fikiran-fikiran utama itu, lebih tepat ditujukan kepada orang-orang yang berkuasa atau bertanggungjawab mengepalai sesuatu institusi. Dalam hal novel SHS tentulah institusi maktab bebas elit.

Tuesday, May 12, 2009






Dirgahayu Sastera Melayu – Penyerapan Kesusasteraan ke Bali
(Kumpulan Sokongan Kesusasteraan Sekolah Menengah )
Pada tanggal 14 Mac hingga 18 Mac yang lalu, Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang, Sekolah Menengah Yusof Ishak dan Sekolah Menengah Dunearn telah bergabung dalam Program Penyerapan Kesusasteraan ke Bali. Program yang bermatlamat untuk memperkukuhkan ketrampilan berbahasa Melayu dan sastera serta menyedarkan kami kepada warisan budaya dan kesusasteraan Melayu di Nusantara ini telah berjaya dimanfaatkan semua pelajar yang terlibat. Semuanya telah berjalan dengan lancar atas pertolongan guru-guru dan juga pemandu pelancong di sana iaitu Pak Tommy.

Setelah selamat mendarat di Bali pada pukul 9 pagi, kami terus dibawa ke SMA N8 Denpasar. Di sana, kami disambut dengan meriah oleh pelajar-pelajar dan juga guru-guru sekolah itu. Terharu kami dibuatnya kerana disambut sebegitu meriah. Persembahan-persembahan yang dipersembahkan khas untuk kami seperti tarian Barong, gamelan Bali dan sajak dalam bahasa Sanskrit dan Bali amat menarik dan unik sekali. Guru-guru mereka juga ‘sporting’ belaka untuk berjoget dengan penari-penari persembahan itu. Setelah persembahan, kami bergambar dan beramah mesra dengan pelajar-pelajar SMA N8 Denpasar. Sungguh hiba rasa di hati apabila tiba masa untuk kami berpisah walaupun baru beberapa jam berkenalan. Makan malam pada hari itu adalah di tepi pantai Jimbaran. Pemandangan matahari terbenam amat menakjubkan dan memberi kesedaran betapa indahnya ciptaan Tuhan.

Hari kedua program penyerapan ini banyak dihabiskan untuk mempelajari budaya dan adat orang di Bali. Kami telah mempelajari tarian Bali yang bernama tarian Puspanjali di Githa Ariswara Alon gallery kelolaan keluarga Marhum Pak I Ketut Alon di mana terdapat anak-anak kecil yang menjadi guru tarian kami. Comel sungguh mereka menari dan apabila dewasa kelak, saya percaya bahawa mereka akan menjadi seorang penari yang berjaya. Tarian Bali yang kami pelajari amat rumit sekali kerana tarian Bali dan tarian Melayu amat berbeza sekali kerana Tarian Bali haruslah dengan lirik matanya sekali. Apatah lagi dengan saya yang sememangnya tidak pernah belajar menari maka jadilah ia seperti tarian ‘robot’. Tetapi, kami tidak berputus asa dan setelah dua jam setengah mempelajari tarian itu, kami pun mempersembahkannya. Amat seronok sekali dan terasa seperti mendapat satu pencapaian apabila berjaya menarikannya. Setelah di Alon gallery, kami juga ke Royal Palace Bali dan ke rumah orang Bali yang masih belum terjejas dengan unsur kemodenan. Terdapat rumah Barat, Timur, Utara dan Selatan dalam sesebuah kawasan yang dimiliki oleh sebuah keluarga. Rumah-rumah itu adalah untuk pelbagai kegunaan seperti rumah bagi pengantin baru, untuk keluarga yang baru melahirkan anak, rumah sembahyang dan rumah untuk menanam tembuni (placenta) bayi yag baru dilahirkan.

Hari ketiga pula kami pergi ke Treasure Island tetapi jangan pula salah anggap. Treasure Island bukanlah sebuah pulau tetapi hanyalah sebuah tempat di mana kami boleh mempelajari adat, istiadat dan budaya orang-orang Bali. Kami menghadari sesi masak dan kemudiannya mempelajari bagaimana hendak membuat canang atau ‘offerings’. Canang itu harus disusun dengan bunga yang berwarna-warni yang harus diletak mengikut arah yang betul. Kami juga berpeluang memakai baju-baju Bali seperti pakaian Cenderawasih. Apalagi, kami cubalah menari Tarian Puspanjali yang telah dipelajari kami dengan pakaian Bali itu. Hasilnya, kami terasa seperti betul-betul seorang penari Bali. Di Treasure Island juga, kami dapat membuat kraftangan seperti lukisan batik, melukis mengikut kreativiti kami dan juga mewarnakan patung kecil seperti ikan lumba-lumba dan kucing. Tidak lupa juga perlawanan gasing dan terompah yang dicuba oleh kami sehingga ada orang yang terjatuh. Sungguh menyeronokkan dan terasa seperti berada di kampung apabila berada di Treasure Island ini. Setelah berada di Treasure Island sehari-suntuk dan membeli-belah di Kampung Bali, kami pun pergi ke Tanah Lot. Kuil di Tanah Lot hanya dapat dilihat apabila air surut, jika tidak ia hanya nampak seperti sebuah kapal. Di Tanah Lot, kami diberi satu tugas untuk menulis sajak untuk dihantar bagi peraduan Puisi Artistik Qalbu yang dianjurkan NUS PBMUKS. Pemandangan matahari terbenam di Tanah Lot dan bunyi ombak memukul pantai memberikan kami inspirasi untuk menulis sebuah sajak.

Kami menonton persembahan Tarian Barong dan Tarian Kecak pada hari terakhir kami di Bali. Tarian Barong diiringi oleh muzik gamelan dan Tarian Barong ini seperti tarian singa dan adalah berdasarkan sebuah cerita epik Ramayana dan Mahabrata. Tarian Kecak pula tidak diiringi dengan sebarang muzik cuma dengan tepukan tangan atau perkataan ‘ke-chak’ yang diulang-ulang. Pada mulanya, tarian itu tidaklah menakutkan sangat tetapi pada pengakhiran tarian itu, terdapat seorang lelaki yang mampu berjalan dan menendang-nendang unggun api akibat disampuk. Saya hanya khuatir jikalau api itu akan terkena saya. Selepas persembahan itu kami mengambil gambar bersama-sama para pelakon dan penari Tarian Kecak itu. Secara keseluruhannya, dengan menonton tarian-tarian ini semua, ia memberikan kami peluang untuk mengenali lagi seni-seni dan adat budaya di Bali.

Program Penyerapan Kesusasteraan ke Bali telah memberi kami semua peluang untuk mempelajari dan mengetahui lebih lanjut lagi mengenai budaya-budaya serta adat-adat negeri lain. Ia juga merapatkan lagi silaturrahim antara murid-murid dari dua sekolah yang berbeza dan ini amat baik sekali. Jika diberi peluang, saya percaya murid-murid yang terlibat dalam program ini ingin pergi sekali ke Bali.

Siti Syahirah Bte Abdul Razak
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang

Tuesday, April 21, 2009

Deklamasi Sajak Kreatif NUS (28 Mac 2009)



Dirgahayu BPGHS! Tempat Ketiga Keseluruhan....




NERACA




Engkau, Aku
Kita, Dunia
Seimbangkah?

Dibuang kerja
Angkara mereka
Serakah tamak haloba
Sehingga
Kemuflisan menimpa
Akibatnya
Semua terjaga
Lesap kesenangan
Hinggap keresahan
Dibelenggu kesempitan
Seimbangkah?

Kini di gaza
Sahabat dan saudara
Bagai dilanda ribut
Tidak pula
Si 'ketua'
Berasak-asak
Hulurkan tangan
Sedekahkan bantuan
Hanya kerana
Tiada keuntungan
Seimbangkah?
Tersingkir aku dari mereka
Hanya kerana kulit berbeda
Hanya kerana menyembah berhala
Di mana keadilannya
Hilanglah sudah janji mereka
Kata-kata manis juga berbunga
Pendusta
Janji hanya tinggal janji
Diskriminasi
Menjadi-jadi
Seimbangkah?

Bahang terasa
Seluruh dunia
Hutan terbakar
Api merebak
Bagai nyamuk membiak
Beranak menjadi banyak
Kesan rumah hijau
Pemanasan global
Kerana perbuatan,
Tindakan manusia
Seimbangkah?

Di sebalik tabir
Semua terbukti
Kekurusan menguasai
Yang berisi ditolak tepi
Diejek dikeji
Terasa luka di hati
Bagai ditusuk mawar berduri
Keyakinan diri melayang pergi
Semua angkara stereotaip ini
Stereotaip si kurus pasti melebihi
Seimbangkah?
Andai wujudnya keadilan
Segala ikhtiarku pasti dihargai
Ajarilah mereka
Yang rela memperdayakan diri sendiri
Demi menggenggam
Kemasyhuran
Kepujian
Diiringi dengan hawa nafsu
Yang membawa kemusnahan
Ini aku berhak bertanya
Seimbangkah?

Pada abad ini
Ramai tidak mahu berbini
Yang tua meningkatYang muda menyengkatSemakin lanjut usiaSemakin sedikit bilangan manusiaBil hospital melambungMasalah bersambung-sambungPemerintah mengambil langkah,Kita tidak mahu berubahSeimbangkah?
Kaum adam ciptaan Illahi
Kaum hawa ciptaanNya jua
Diberi minda kepada keduanya
Supaya terserlah keupayaan mereka
Wanita semua
Dianggap lemah
Lenyap kedudukan
Hapus kepentingan
Angkara si anak adam
Dipandang gagah, berkuasa juga
Seimbangkah?

Ya Tuhan
Ampunilah dosaku
Sesungguhnya manira
Tidak berdaya
Tidak berhak menimbang
Sedangkan hamba hilang pertimbangan
Kerana Engkau sajalah yang
Maha Adil
Maha Kuasa
Menimbang dosa pahala hamba
Dengan neraca
Al-mizan.
Ampunilah aku
Kerana akulah
Neraca alam tidak seimbang






Dirgahayu BPGHS...
Pengalaman hidup di rantauan
Oleh Nathania Christy , BPGHS, 3T1



Dapat memenangi perlawanan deklamasi sajak kreatif Melayu tingkat nasional merupakan suatu kejadian yang sungguh tidak di sangka-sangka. Bahkan, untuk diberi penghormatan menjadi bahagian daripada suatu kumpulan yang boleh mewakili sekolah pun sudah menjadi kebanggaan tersendiri buat saya. Kemenagan ini membawakan kebahagiaan yang tiada tara kerana inilah trofi pertama yang saya peroleh di Singapura. Ya, saya adalah pelajar Indonesia yang baru tiga bulan mengecap pahit manisnya belajar di Singapura sebagai pelajar ‘scholars’ di BPGHS.
Semua berawal bulan November lalu ketika saya mendapatkan biasiswa untuk belajar di Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang. Masa-masa awal di Singapura dipenuhi dengan bertemu kawan-kawan baru dan menyesuaikan diri dengan kehidupan di negara ini. Merindukan keluarga, teman-teman, dan tanah air sudah menjadi hal yang biasa saya rasakan. Tetapi tekad saya sudah bulat, saya akan dengan gigih berjuang melewati semua rintangan di depan saya, kerana saya perccaya, ini semua akan menjadi pengalaman berharga pada masa mendatang buat saya dan keluarga.
Setelah tiga bulan disini, banyak suka duka yang saya alami. Pelajaran semakin sulit dan tugas semakin banyak. Untuk mendapatkan nilai belajar yang bagus, saya harus belajar lebih kuat lagi dan terus mendorong batasan saya. Kadangkalanya saya merasa tertekan. Tidak jarang pula saya merasa kosong kerana hidup seperti mesin yang tiada henti belajar. Namun diatas semua itu saya bersyukur kerana saya memiliki teman-teman dekat yang sudah seperti keluarga. Banyak teman sekolah saya yang iri melihat rapatnya hubungan kami. Ditengah-tengah segala macam masalah, kami menopang satu sama lain dan berbagi canda tawa bersama. Singapura juga mendewasakan saya. Banyak pelajaran kehidupan yang bisa dipetik yang sangat berharga. Saya belajar untuk berjaya diatas badai masalah yang melanda, belajar bagaimana melihat rintangan sebagai sebuah batu loncatan, dan apa erti persahabatan yang sebenarnya. Banyak misteri kehidupan yang tersingkap, menjadikan saya satu individu yang lebih matang. Selain daripada itu, saya juga belajar terlebih lagi untuk menjadi seorang yang berdikari. Saya harus bijak dalam mengatur waktu, wang, perasaan, kapan harus fokus belajar dan kapan harus istirahat. Banyak ‘life-skills’ yang saya dapatkan, dan memang inilah yang menjadi tujuan utama saya untuk belajar di Singapura.
Untuk peraduan Deklamasi Sajak Kreatif di NUS pada 28 Mar 2009, saya juga belajar banyak hal. Dalam peraduan ini, hanya ada tiga pelajar Indonesia yang bergabung dan bakinya pelajar Melayu tempatan. Menjadi kaum minoriti, saya hanya banyak diam dan agak susah untuk berkomunikasi. Namun setelah menjalankan latihan yang intensif, kami semua perlahan-lahan bertambah dekat. Sewaktu selesai bertanding kami saling berpelukan haru. Saya belajar bahawa bahasa dan latar belakang lainnya pun bukan menjadi halangan dalam menjalin persahabatan yang erat. Setelah melalui banyak latihan, saya juga belajar bahawa keberhasilan bukanlah sesuatu yang mustahil nescaya kita mahu berusaha. Yang paling penting, saya belajar untuk memiliki kepercayaan diri yang kuat, berperibadi dengan baik, dan mudah beradaptasi di lingkungan yang baru.
Saya suka melihat diri saya sendiri sebagai batu permata yang sedang diasah. Saya tahu saya memiliki potensi dan itu hanya akan menjadi sempurna jika saya membiarkan diri saya dibentuk, tidak peduli betapa menyakitkan dan betapa beratnya proses itu. Saya percaya pada akhirnya saya akan bersinar.


_________________________________________________________




Saya dan Pengalaman…
Oleh Ingewati Sastrawidjaja, BPGHS, 3T1



Pengalaman mengikuti Peraduan Deklamasi Sajak Kreatif di NUS pada 28/3/09 adalah hal yang tidak terlupakan. Pertama kali saya diberitahu bahawa saya boleh mengikuti perlawanan ini, saya sangat senang. Saya dan teman-teman dari Indonesia boleh berkenalan dengan teman-teman baru, bekerja sama dan berlatih dalam satu kumpulan untuk mencapai yang maksimal, terlebih kerana sajak ini ialah sajak kreatif yang sememangnya mengutamakan kreativitas dan sikap kesatuan. Kelompok kami terdiri daripada 10 orang dengan dua orang sebagai pengatur lampu dan musik. Saya ditugaskan sebagai pengatur lampu. Sebenarnya saya agak tidak yakin dengan “lighting”. Tetapi teman-teman dan Abang Anwar membantu saya supaya saya berhasil. Pada masa perlawanan, semuanya melakukan tugasnya dengan baik. Semuanya boleh mendeklamasikan sajak dengan lampu dan musik yang sesuai.
Di saat pengumuman pemenang, kami semua menunggu hasilnya dengan penuh harap. Lalu pengacara mengumumkan bahawa sekolah pemerintah Bukit Panjang mendapati peringkat ketiga. Kami semua sangat senang dan gembira. Ternyata semua hasil kerja keras tidak sia-sia. Saya sangat bangga boleh mewakili sekolah dan boleh mendapati prestasi yan g membanggakan di peringkat nasional.
Sebenarnya kehidupan di Singapura membawa banyak perubahan dalam hidup saya. Selain kerana pendidikan yang berkualiti, saya belajar untuk mandiri. Terlebih kerana saya hidup di hostel, saya perlu mengatur waktu antara belajar dan mengatur kehidiupan saya sehari-hari. Untungnya, guru-guru dan teman-teman Bukit Panjang Government High School sangatlah membantu saya untuk mudah adaptasi dengan kehidupan di Singapura. Terlebih lagi, hubungan dekat dengan sesama teman membuat saya semakin senang tinggal di Singapura.
Hidup di Singapura juga bererti bertambahnya tanggung jawab. Saya menyadari bahawa saya mendapat kepercayaan dari keluarga dan teman-teman saya di Indonesia untuk sekolah di sini, juga mendapat kepercayaan dari MOE, Bukit panjang dan juga guru guru di Singapura. Oleh kerana itu, saya percaya bahawa saya masih bisa meningkatkan kemampuan diri saya sampai ke peringkat maksimal. Saya akan berusaha lebih berlatih lagi terutama untuk mengingkatkan pelajaran-pelajaran yang masih belum maksimal.
Terkadang saya juga merasa rindu dengan keluarga dan teman teman saya. Biasanya ayah dan ibu akan menelepon saya atau kami berhubungan melalui email. Begitu pula dengan teman-teman saya di Indonesia . Dengan begitu, saya tidak akan kehilangan kontak dengan ayah-ibu mahupun teman-teman. Saya menyadari bahwa masih banyak tantangan, kesulitan, dan didelema dalam menjalani kehidupan di masa hadapan. Oleh keran aitu, saya tidak akan menyerah dantn terus berusaha., seperti dalam perkataan bahasa inggris “When the going gests tough, the tough gets going”. Itulah pedoman dalam hidup saya.


Saturday, January 31, 2009

e-Kembara Sastera Novel 'Subuh Hilang Senja'(Suratman Markasan)






Pada tanggal 24/12/2008, kumpulan guru-guru dan pelajar-pelajar yang mengikuti subjek Kesusasteraan Melayu telah ber-e-kembara menjejaki latar novel 'Subuh Hilang Senja' (Suratman Markasan).
Pertemuan pertama Jawatankuasa Kesusasteraan Melayu Kumpulan Sekolah (Malay Literature School Committee) yang dipelopori Sekolah Tinggi pemerintah Bukit Panjang (BPGHS) telah ditubuhkan pada pertengahan tahun 2008 dan mesyuarat pertama dengan Malay Language Unit/ CPDD/MOE telahpun diadakan bagi perlaksanaan perkongsian dan pedagogi pembelajaran yang baik untuk subjek kesusasteraan Melayu ini.

Sekolah-sekolah yang berkenaan adalah Sekolah Menengah-sekolah menengah Dunearn, Yusof Ishak, Guangyang, Yio Chu Kang, Tanjong Katong, Admiralty dan Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang.


Pembentangan hasil e-kembara ini akan diadakan di Sekolah Menengah Yusof Ishak pada 31/1/2009. Kumpulan sekolah yang terbaik akan diberi hadiah dan kumpulan sekolah akan dapat salinan pembentangan murid ini sebagai bahan pengajaran dan kerjasama pembinaan kertas soalan peperiksaan juga diberikan.








Tuesday, October 14, 2008


Pendahuluan

Sukatan pelajaran kesusasteraan Melayu dilakarkan berdasarkan. matlamat utamanya iaitu untuk menggalakkan pelajar yang berminat untuk meneruskan pengajian dalam bahasa Melayu dan kesusasteraan serta kebudayaan Melayu. Selaras dengan matlamat ini, LEP iaitu Program Elektif Bahasa, telah diperkenalkan di sekolah menengah dan maktab rendah pada tahun 2001. Pelajar dari sekolah-sekolah menengah yang terpilih dan mendapat keputusan yang cemerlang dalam bahasa Melayu diberikan peluang mengambil mata pelajaran kesusasteraan pada peringkat ‘O’ dan ‘A’. Pengajian sastera ini bermula pada peringkat menengah tiga.

Pentingnya Mempelajari Sastera

Pembelajaran sastera dalam peringkat ini bukan sahaja penting dalam perkembangan aspek komunikasi dan kemahiran berfikir tetapi harus juga meningkatkan kesedaran mereka dalam aspek kebudayaannya. Adalah penting untuk memberi murid peluang untuk menikmati dan menghayati pembelajaran sastera. Kaedah penilaian formatif memberi murid kesempatan untuk melihat perkembangan mereka disamping melihat potensi yang ada pada diri mereka.

Murid yang mengambil pelajaran sastera harus diberi kesempatan untuk mengembangkan potensi mereka untuk

Menikmati bahan bacaan sastera dan menghayati serta mengapresiasinya.


Menyelusuri aspek-aspek kemanusiaan lantas meningkatkan kesedaran mereka tentang diri mereka sendiri dan diri orang-orang di sekeliling.


Membaca, memahami dan memberi maklum balas kepada berbagai teks sastera bagi mengapresiasi teknik penulisan penulis dan mengembangkan kemahiran ini untuk tujuan pembelajaran sastera.


Membaca, membina dan menyampaikan makna dengan jelas dan dapat difahami dalam tulisan dan juga lisan.

Pengalaman Pembelajaran Sastera di Dalam Bilik Darjah

Respon kepada sastera

- interpretasi yang tepat mengenai teks tidak harus diberatkan

- guru harus fokus dalam membantu murid berfikir dan memberi respon mereka sendiri


- mutu dan isu yang munasabah sesuatu pandangan itu dan kebernasan idea yang disampaikan harus diberi perhatian yang lebih berat jika dibandingkan dengan aspek tatabahasanya


- selain daripada hasil tulisan yang biasa dijalankan, murid harus digalakkan melahirkan pendapat mereka dalam bentuk yang lain seperti lukisan, pementasan drama, musik, pergerakan dan penulisan kreatif.

Perkembangan kemahiran apresiasi sastera

- kemahiran yang melibatkan pembacaan, penafsiran
dan apresiasi sastera
- pengetahuan teknikal seperti unsur dalam sastera harus diajar dengan berkesan untuk memperkayakan pengalaman pembacaan murid dan tidak diajar secara berasingan sehingga murid tidak dapat melihat keindahannya dalam sastera

Horizon pengalaman sastera

- memberi peluang murid meneroka dan mempelajari
kebudayaan masyarakat lain
- mengenalpasti pengalaman manusia dan
permasalahannya
- mendedahkan murid kepada pelbagi genre sastera
- sastera tidak semestinya terikat dengan teks tetapi harus memberi peluang kepada murid untuk menonton dan mendengar kepada teks yang telah dipentaskan

Melalui kursus kesusasteraan Melayu ini murid-murid dapat:

Menghargai dan menghayati keindahan bahasa yang terdapat di dalam teks sastera dan menjadikan ia contoh bagi meningkatkat tahap bahasa, kognitif afektif dan estetik.

Memahami dan menghayati nilai-nilai murni dari segi moral, kemanusiaan dan sejagat, keagamaan, kemasyarakatan, kebudayaan dan kenegaraan untuk membina siasah yang seimbang.

Memahami teks sastera yang tergolong dalam berbagai genre dan menganalisisnya berdasarkan aspek-aspek kesusasteraan.

Menanam minat suka membaca, interpretasi dan memberikan pandangan serta penilaian secara analitis, kritis dan kreatif terhadap bahan sastera.

Menjawab soalan-soalan tentang teks sastera dengan tersusun dan meyakinkan bagi tujuan kajian ujian dan peperiksaan.

Menghargai sumbangan penulis dan kedudukannya dalam sastera umumnya.

Memupuk minat dan bakat dalam bidang kesusasteraan.
Ujian Tidak Formal

Dengan penekanan kepada visi ‘Thinking Schools, Learning Nation’, guru yang mengajar pelbagai mata pelajaran mendapati bahawa adalah perlu membuat rombakan dan semakan semula rancangan pelajaran dan kaedah mengajar supaya tidak ketinggalan dalam dunia ledakan informasi ini. Penekanan tentang pembelajaran sepanjang hayat yang mampu membuat murid berdikari, berinovasi, produktif dan manusia yang syumul adalah penting dalam mempersiapkan diri mereka dalam menempuh cabaran dalam abad ke 21 ini.

Terdapat beberapa jenis pengujian dalam pendidikan seperti pengujian formatif dan dianostik yang tercakup dalam penilaian rujukan kriteria (Criterion-referenced) dan pengujian penempatan (placement) serta pengujian sumatif yang tercakup dalam penilaian rujukan norma (norm-referenced). Apabila guru menguji dan menilai pendidikan sastera di kalangan pelajar dengan memberi latihan-latihan dan ujian bulanan untuk melihat perkembangan individu pelajar dari masa ke masa, maka pengujian dan penilaian demikian bersifat formatif. Cara demikian jika diperluas pula dengan mengesan daerah kelemahan dan kesukaran pelajar, maka pengujian dan penilaian tersebut bersifat dianostik.
Dalam bilik darjah, adalah lebih manfaat jika guru sastera mentadbir pengujian dan penilaian bersifat formatif, kerana pengujian dan penilaian formatif dapat melihat perkembangan murid. Baik apa bentuk ujian yang dijalankan serta dengan meletakkan matlamat dan sasaran yang dikehendaki; satu hal yang tidak dapat dinafikan bahawa kefahaman, penghayatan seseorang pelajar menerima pelajaran adalah dipengaruhi oleh perkaedahan yang digunakan oleh guru. Dalam hal ini, kaedah-kaedah struktural, berfokus dan mengalami dan menghayati dapat memainkan peranannya.

Ujian tidak formal yang dijalankan di sekolah adalah untuk melengkapkan ujian sumatif yang ada. Di bawah ini adalah aspek positif yang boleh didapati daripada ujian formatif.

Kerja murid yang selalunya baik tetapi mendapati sukar untuk mencapai yang cemerlang di bawah tekanan peperiksaan. Mereka diberi peluang untuk menyerlah dalam suasana yang tidak memberi mereka sebarang tekanan.

Murid yang secara akademiknya lemah dan menghadapi masalah mencapai yang terbaik dalam menduduki peperiksaan secara tradisional.

Ujian formatif memberi laluan yang lebih fleksible dalam memberikan tugasan kepada murid.

Ujian formatif memberi guru peluang melihat perkembangan murid dan memantau kerja mereka dengan lebih berkesan dan dekat lagi.

Dalam jangka masa panjang, ujian formatif memberi penilaian yang lebih menyeluruh mengenai kebolehan murid.

Penilaian

Penilaian mempunyai peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hasil ujian diperlukan dalam merancang proses pengajaran dan pembelajaran. Beberapa faktor penting digunakan dalam usaha mengubah ujian pencapaian dan keupayaan sastera.Sebarang ujian haruslah menguji:
penikmatan
penghayatan
pengalaman.
Bentuk ujian tidak haruslah tertumpu kepada yang mudah dimarkah, dan objektif dari segi pemarkahan, tetapi yang boleh menguji daya kreatif pelajar juga sebagai hasil sampingan penikmatan dan penghayatan mereka terhadap sastera. Ia juga tidaklah seharusnya hanya merupakan ujian dan penilaian pencapaian, tetapi harus merupakan ujian dan penilaian keupayaan, jika kita ingin menanam minat membaca dan daya cita rasa positif terhadap sastera di kalangan pelajar sebarang ujian pencapaian atau keupayaan dalam bidang sastera wajar berlandaskan bukan sahaja kepada matlamat atau objektif mengikut kurikulum tetapi berlandaskan juga pada objektif tersirat dan objektif jangka panjang (berlanjutan) pembelajaran dan pengajaran sastera. Kefahaman pelajar tentang bahan sastera yang dipelajari boleh dimanfaatkan untuk pengukuhan serta juga untuk pemulihan. Ini bergantung kepada objektif ujian tersebut dijalankan oleh guru.

Sebagaimana yang telah diketahui bahawa objektif pendidikan terbahagi kepada tiga bidang penting iaitu:

kognitif
afektif
psikomotor



Di bawah domain kognitif terdapat enam peringkat kemahiran yang perlu ditanamkan dalam diri pelajar iaitu:

pengetahuan
pemahaman
aplikasi
analisis
sintesis
penilaian

Di bawah domain afektif pula terdapat lima peringkat iaitu:
penerimaan
sambutan
penghargaan
pembentukan
penyebatian

Perkara-perkara ini penting diambil kira terutama ketika menyediakan atau membina soalan bagi menguji untuk melihat hasil daripada pengajaran guru serta pembelajaran pelajar. Pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu juga tidak terkecuali dalam hal ini. Malah kesusasteraan Melayu dapat dijadikan prinsip dalam konsep pengujian dan penilaian sastera yang akan dilaksanakan itu..

Bentuk ujian tidak haruslah tertumpu kepada yang mudah dimarkah, dan objektif dari segi pemarkahan, tetapi yang boleh menguji daya kreatif pelajar juga sebagai hasil sampingan penikmatan dan penghayatan mereka terhadap sastera. Ujian sastera tidaklah seharusnya hanya merupakan ujian dan penilaian pencapaian, tetapi harus merupakan ujian dan penilaian keupayaan, jika kita ingin menanam minat membaca dan daya cita rasa positif terhadap sastera di kalangan pelajar.

Kaedah Penilaian

Penekanan dalam ujian informal ini adalah dari elemen formatifnya dan bukan sumatif. Penilaian formatif haruslah berterusan dalam jangkamasa yang ditentukan dan ia harus membolehkan murid melihat perkembangan dan pencapaian mereka.

Lisan

Sekiranya sesuatu pelajaran itu dirancang dengan baik berserta dengan kriteria penilaian yang dijelaskan kepada murid, maka respon murid secara lisan juga boleh dijadikan ujian yang sahih dalam melihat perkembangan murid. Antara penilaian formatif yang boleh dilakukan ialah melalui lisan seperti persembahan puisi, lakonan drama dalam babak yang tertentu dan analisis sajak. Tugasan individu pula harus memberi peluang bagi murid untuk memberi respon yang pelbagai berdasarkan teks seperti imaginasi dan kreativiti. Tumpuan pada aspek pemikiran yang analitikal dan kritikal juga harus digalakkan. Kemahiran untuk membina keyakinan murid dalam kemampuan mereka untuk menganalisa kandungan teks, bahasa dan stail penulisan adalah salah satu aspek yang penting dan harus diberi penekanan.

Tugasan Individu

Oleh kerana murid harus diberi peluang untuk melakukan pelbagai aktiviti, tugasan menulis secara individu adalah penting untuk melihat perkembangan murid. Namun bentuk tugasan yang diberi dalam bentuk tulisan ini tidak seharusnya ‘diciplak’ langsung dari kertas peperiksaan peringkat ‘O’. Murid harus diberi peluang untuk memberi respon mereka daripada pelbagai sudut seperti menggunakan daya imaginasi, kreativiti, analitikal mahupun kritikal mereka. Antara tugasan dalam bentuk penulisan yang boleh mereka lakukan ialah menulis laporan suratkhabar, menulis diari atau jurnal dan menulis komen tentang puisi.

Portfolio Murid

Portfolio adalah kerja murid yang telah dikumpulkan dalam jangka masa yang tertentu dan ia mempunyai bukti pencapaian murid dalam pelbagai bidang pembelajaran dan juga sebagai refleksi tentang apa yang telah mereka pelajari. Portfolio amat berfaedah dalam melihat ketekalan dan kesinambungan usaha kerja murid dalam jangka masa yang panjang. Murid juga dapat melihat kepentingan semua kerja yang diusahakan dan bukan beberapa kerja yang terpilih sahaja. Portfolio juga memberi peluang bagi murid, waris dan guru untuk memantau perkembangan dan pencapaian murid dalam pelbagai aktiviti lantas kebolehan murid yang lebih menyeluruh dapat dilihat. Dengan portfolio, murid juga dapat memainkan peranan yang aktif dalam pembelajaran dan penilaian mereka.

Objektif penilaian


Menunjukkan pengetahuan tentang teks sastera
Menunjuk pemahaman tentang teks.
Menghargai dan mengenalpasti gaya penulisan yang berkesan.
Memberi respon peribadi yang berasas terhadap bahan.
Memberi respon yang jelas dan koheren dengan menggunakan bukti-bukti tekstual yang relevan.

Objektif penilaian ini saling berkait dan tidak diuji secara sendiri












Thursday, September 18, 2008

Prosa Moden- Cerpen (Anak Laut)

Cerpen 'Anak Laut' - Menatap Wajahnya (Siti Hajar Mohd Zaki)

2a. Bincangkan tema cerpen 'Menatap Wajahnya' karya Siti Hajar Mohd Zaki. (5 markah)

2b. Huraikan 5 aspek watak dan perwatakan Muliati dalam cerpen ini. (10 markah)

2c. Terangkan latar masyarakat dalam cerpen ini. (5 markah)
__________________________________________________________

Antologi Anak Laut
Menatap Wajahnya (MS.60-67)
Siti Hajar Mohd Zaki


2a) Bincangkan tema cerpen ‘Menatap Wajahnya’ karya Siti Hajar Mohd Zaki.
(5 markah)

Tema bagi cerpen ‘Menatap Wajahnya’ karya Siti Hajar Mohd Zaki merupakan pengorbanan seorang guru terhadap muridnya. Ini jelas kelihatan daripada perhubungan Cikgu Balkis dengan Muliati. Cikgu Balkis telahpun menerima Muliati secara keseluruhan sebagai murid dan ‘anak angkatnya’, meskipun anak muridnya itu cacat. Wataknya lain daripada orang ramai yang mencemuh Muliati. Beliau juga ‘menyara persekolahan dan menghadiahkan kasih sayang’ (ms 63) baginya. Salah satu pengorbanan daripada beliau merupakan waktu beliau mengelak Muliati kerana ingin merahsiakan penyakit ganjil yang dihadapinya agar Muliati tidak bimbang. Ini mengukuhkan lagi pengorbanannya; selama ini Cikgu Balkis menderita, dia sanggup memelihara Muliati bagaikan anaknya sendiri. Ini semua merupakan sesuatu di luar lingkaran tugasannya sebagai seorang guru. Justeru, ia boleh dianggap sebagai satu pengorbanan.

2b) Huraikan 5 aspek watak dan perwatakan Muliati dalam cerpen ini. (10 markah)

Muliati merupakan seorang yang bertubuh kurang sempurna akibat satu kemalangan yang menimpanya. Tangan kirinya kudung manakala kedua-dua belah kakinya cacat. Walaupun begitu, kekurangan inilah telah membentuknya menjadi seorang yang lebih bersikap cekal. Akibat kecacatannya, rutin Muliati terganggu; dia memerlukan lebih banyak waktu dan usaha untuk meneruskan hidupnya seperti biasa. Sesuatu semudah berjalan di kampusnya sekarang merupakan cabaran besar. Namun begitu, dia cekalkan hatinya dan teruskan perjuangannya.

Muliati juga seorang yang miskin. Kehidupannya bersama neneknya yang sebatang kara lebih susah berbandingkan gaya hidupnya yang lalu. Namun, Muliati seorang yang mampu menyesuaikan dirinya dengan keadaan sekitar; akhirnya dia dapat juga membiasakan dirinya dengan cara kehidupannya yang baru. Sifat [1]cekal hati turut dipamerkan apabila dia dapat meneruskan kehidupannya sebaik yang terdaya setelah kehilangan tubuhnya yang sempurna, walaupun dengan sedikit kesusahan.

Selain itu, dia seorang anak yatim; keluarganya telah pun terkorban dalam satu nahas jalan raya. Ini membuatnya seorang yang mendahagakan kasih. Ini ternyata daripada cara dia berpaut kepada perhatian yang dicurahkan Cikgu Balkis kepadanya. Ini dikukuhkan lagi oleh ayat yang difikirkan Muliati, iaitu ‘Mengertikah mereka bahawa dahaga keprihatinan seseorang?’ (ms 64).

Muliati juga seorang yang berijazah. Ini merupakan bukti bagi personanya yang gigih. Dia hampir-hampir hilang semangat perjuangannya apabila Cikgu Balkis enggan menemuinya lagi. Mahupun begitu, dia menguatkan dirinya dan terus berusaha agar kejayaannya tidak terkilan. Ternyata usaha gigihnya sudah berbuah.

Akhir sekali, Muliati asyik teringat akan Cikgu Balkis sepanjang perjalanan cerita ini. Walaupun empat tahun sudahpun berlalu semenjak dia menerima ijazahnya, wajah Cikgu Balkis masih terbayang-bayang di mindanya. Dia sedar akan pengorbanan guru tersayangnya terhadap dirinya. Ini bermakna Muliati seorang yang mengenang jasa. Dia bersyukur ke atas keprihatinan Cikgu Balkis dan inginkan gurunya tersebut tahu akan kejayaannya; niatnya adalah untuk menggunakan kejayaan hasil titik peluhnya itu sebagai satu tanda berterima kasih. Jelas bahawa Muliati bukannya kacang melupakan kulit.

2c) Terangkan latar masyarakat dalam cerpen ini. (5 markah)

Pada awal cerpen ini, latar tempat merupakan satu pusat pengajian tinggi. Masyarakat di situ terbahagi kepada pelbagai jenis pelajar. Suasana yang sibuk menghasilkan satu masyarakat yang amat bersaing dengan satu sama lain serta tidak mempedulikan kejadian di luar lingkaran hal peribadi masing-masing. Ini jelas kelihatan apabila tiada sesiapa yang mengendahkan Muliati yang sering bermasalah bergerak di kampus. Namun begitu, tidak semua orang di situ berperangai negative sebegini – Riani, seorang rakan baru Muliati, amat kerap menolongnya dengan rela hati, lantas membuktikan ada juga yang berperikemanusiaan dalam masyarakat tersebut.


Nota:
[1] Perenggan ini menunjukkan sikap boleh menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling; dalam istilah Inggeris, iaitu ‘adaptable’.

Hazrina Bte Kassim
4L1
Soalan 2

2a) Bincangkan tema cerpen ‘Menatap Wajahnya’ karya Siti Hajar Mohd Zaki. (5m)

Tema cerpen ‘Menatap Wajahnya’ karya Siti Hajar Mohd Zaki yang dapat dihuraikan ialah; pengorbanan seorang guru terhadap pelajarnya. Ini dapat dilihat dalam usaha yang diambil oleh seorang guru untuk mendorong pelajarnya sehingga pelajar itu berjaya ke menara gading. Dalam cerpen ini, Muliati merupakan seorang pelajar yang mempunyai banyak masalah seperti kehilangan ibu bapanya serta adik-adiknya dalam satu nahas jalan raya, hidup dalam kemiskinan dan dia merupakan seorang yang cacat anggota setelah terlibat dalam sebuah tragedi. Dalam masa-masa kegelapan ini, Cikgu Balkis merupakan orang yang telah menjadi tiang bergantung kepada Muliati. Kata-kata dorongan Cikgu Balkis telah membuat Muliati bersemangat untuk meneruskan kehidupannya sehinggalah dia berjaya menamatkan pengajian di menara gading. Jelas, ini menunjukkan bahawa Cikgu Balkis telah banyak berkorban dan membantu sehinggakan Muliati berjaya kerana kejayaan itu tidak datang bergolek sahaja.

2b) Huraikan 5 aspek watak dan perwatakan Muliati dalam cerpen ini. (10m)

Muliati merupakan seorang gadis yang tempang, kedua-dua belah kakinya cacat dan tangan kirinya kudung. Ini membuatnya berjalan dengan terhinjut-hinjut. Sebenarnya, Muliati dilahirkan dengan cukup sifat. Bagaimanapun, dia mengalami kecacatan itu semasa dia mengikuti ekspedisi Kelab Kembara sekolahnya semasa di tingkatan lima.
Walaupun Muliati mempunyai kecacatan yang mengganggu kelancaran aktiviti asas seperti berjalan, dia masih seorang yang gigih. Dengan sering mengingatkan kata-kata Cikgu Balkis yang penuh dengan dorongan dan motivasi, dia bekerja keras untuk membanggakan neneknya serta Cikgu Balkis sehinggalah dia berjaya di menara gading.
Muliati juga merupakan seorang gadis yang tabah. Ini kerana dia tabah mengharungi segala rintangan yang menimpa dirinya. Dia juga berjaya menerima gudaan yang menimpa dirinya dengan ketabahan. Antara dugaan yang menimpa dirinya ialah, kematian ibu bapanya serta adik-adiknya dalam nahas jalan raya dan kecacatan fizikalnya.
Muliati juga merupakan seorang gadis yang mengenang jasa orang lain. Muliati sedar akan pengorbanan Cikgu Balkis terhadapnya dan segala kasih sayang yang telah dicurahkan oleh Cikgu Balkis ke atas dirinya. Oleh itu, walaupun Cikgu Balkis tidak berada di sisinya kerana Cikgu Balkis sering memberi alasan tidak boleh berjumpa dengannya, Muliati tidak berasa marah. Sebaliknya, dia meneruskan pengajiannya dengan bersungguh-sungguh sehingga berjaya agar dapat membalas budi baik cikgunya itu.
Terakhir sekali, Muliati merupakan seorang gadis yang tidak dapat mengawal emosinya dengan baik. Dia sering menangis memikirkan nasibnya yang malang itu. Juga, apabilah dia berbual dengan Cikgu Balkis melalui panggilan telefon, dia cuba menahan perasaan sebak dan rasa ingin menangis tetapi dia tidak berjaya kerana akhirnya, “ada manik putih menempias pipiku.”. (m/s 61)


2c) Terangkan latar masyarakat dalam cerpen ini. (5m)

Latar masyarakat dalam cerpen ini ialah, pelajar-pelajar universiti yang individualistik, sering mengejar masa dan sentiasa sibuk. Ini jelas dilihat dalam cerpen ini melalui beberapa kejadian. Muliati hampir terjatuh semasa berjalan tetapi tiada siapa yang mengendahkannya. Ini menunjukkan bahawa mereka terlalu sibuk dan individualistik untuk menolong seseorang walaupun buat seketika.
Latar masyakarat yang kedua ialah, pelajar-pelajar sekolah menengah yang cemburu akan hubungan Muliati dan Cikgu Balkis. Muliati dan Cikgu Balkis amat rapat sekali sehinggakan mereka kelihatan seperti ibu dan anak. Disebabkan kerapatan ini, pelajar-pelahar di sekolah sering mengumpay dan memperli-perli. Ini menunjukkan suatu perkara atau perbuatan yang keanak-anakan disebabkan perasaan cemburu yang tidak bersebab.

Herianti Samsudin
4L1

Wednesday, August 20, 2008

Bengkel Penulisan Kreatif (Puisi Tradisional & Moden) Oleh Cg Rasiah Halil & Cg Noor Hasnah Adam

Khas buat pelajar-pelajar Program EMAS/Bahasa Melayu Lanjutan BPGHS Centre pada 16 Ogos 2008.